Symbolismen er ikke en fælles stil, men en fælles opfattelse
hos en gruppe kunstnere der ønskede at gøre oprør mod den objektive
naturskildring som bl.a. impressionisterne dyrkede. Symbolisterne savnede den ”sjælelige
dybde”, en bærende ide i maleriet. Symbolistiske malerier vil udtrykke
menneskets indre verden, deres drømme, angst, følelser, idéer og tanker.
Billederne har ofte elementer af dekadence og mystik. Et symbolistisk maleri kræver et
abstrakt billedsprog. Kunstnerne
brugte dekorative figurer og svungne linier og gik imod det naturalistiske. Symbolismen
betragtes tit som en modreaktion på impressionismen. Lidt forsimplet kan man
sige at Impressionisterne malede direkte og objektivt, hvad de så, mens
symbolisterne malede subjektivt, hvad de tænkte på. Symbolisme blev et bindeled
mellem impressionisme og ekspressionisme.
Syntetismen kommer af fransk synthèse der betyder sammenfatning. Den er særlig
knyttet til værker af Paul Gauguin (1848 -1903) og Emile Bernard (1868-1941)
fra slutningen af 1880’erne, hvor de søgte at skabe en syntese af indtryk malet
udfra hukommelsen. De satte oplevelser fra både den indre og den ydre verden
sammen i deres billeder. Som det ses i mange af Gauguins værker, sammenstillede
han f.eks. figurer fra Bretagne med landskaber fra Sydfrankrig, hvorved han
skabte en form for subjektiv mytologi langt fra impressionismens billeder af
”det moderne liv” i storbyen. Deres farvepalette indeholder intense
komplementærfarver som rød-grøn og blålilla-gul, der giver en voldsom optisk
effekt. Figurerne er stiliserede og malerierne har ofte slyngede og dekorative
linier. Det traditionelle dybdeperspektiv er udeladt til fordel for en opdeling
i flader, hvor felterne er inddelt med mørke konturer i en såkaldt
cloisonnisme. Cloisonnisme kommer af fransk cloison, der betyder skillevæg.
De symbolistiske kunstnere
søgte efter noget oprindeligt og åndeligt i mennesket, hvilket bl.a.
resulterede i, at flere af dem søgte væk fra storbyen. De dannede en kunstskole
i den lille by Pont-Aven i Bretagne som alternativ til kunstskolerne i Paris. I
Pont-Aven samledes kunstnere fra hele verden i slutningen af 1880’erne med
Gauguin som midtpunkt for at finde nye motiver og et nyt udtryk til deres
maleri. Malerene blev inspireret af kulturen i Bretagne, som de opfattede som mere
oprindelig i modsætning til storbyens hektiske liv. Gauguin og flere af de
andre kunstnere var optaget af den stærke, religiøse tro i Bretagne, og de malede disse oplevelserne i deres billeder. Gauguin flyttede senere til Tahiti for
der at male det helt primitive liv, og arbejdede videre med farvens
emotionelle dimension og de åndelige kvaliteter i maleriet.
Henri Rousseau (1844-1910) motiver var uhyggelige junglelandskaber med naive og magiske elementer. De ligner
spøgelsesbilleder fordi de er badet i et koldt lys. Rousseaus fantasiunivers brød
med alle de akademiske regler og hans landskaber inspirerede surrealisterne.
James Ensor (1860-1949) malede spøgelsesagtige maskerede mennesker som bevæger sig frem i et drømmelandskab. Karnevalsoptog bliver til en fortvivlet menneskemasse. Masken er et symbol på Ensors egen følelse af fremmedhed som kunstner i samfundet.
Edward Munch (1863-1944) maler en slags bevæget naturalisme, der er et udtryk for hans sjælelige
tilstand. Skriget viser hans egen oplevelse af et angstanfald under en
spadseretur, hvor ekkoet af skriget ligesom sætter jord og himmel i bevægelse. Skriget
blev symbol på den afmagtsfølelse man kunne føle overfor en virkelighed der
blev stadig mere kompleks i det moderne liv.
I Odilon
Redons (1840-1916) billede ”De lukkede øjne” er motivet meditativt og
indadvendt. Det er vanskeligt at se om det er en mand eller kvinde. Det kunne også være en guddommelig figur der stiger op af havet. Som beskuer lever man sig ind i et flertydigt fantasiunivers.
Stiltræk:
Stilisering af
motivet
Maleriet som 2dimentionel
flade
Inspireret af primitivisme
Udsprang af det
litterære miljø, Baudelaire
Brugte symboler
til at vække associationer
Dyrkelse af
mysticisme/det okkulte
Farver er ikke
naturalistiske, men subjektive
Billederne har
ofte et dekorativt element
Naturen
understøtter tilstanden hos motivet
Malerens egne
traumer og psykiske tilstand udtrykkes i billederne
Kunstnere:
Puvis de
Chavannes
Gustave Moreau
Odilon Redon
James Ensor
Henri Rousseau
Paul Gauguin
Edward Munch
J.F. Willumsen
Tekst: Lene Birke
Tekst: Lene Birke
Ingen kommentarer:
Send en kommentar